Hur fungerar inkasso?
Har du skickat en faktura som din kund inte har betalt i tid? Normalt skickar man ut en påminnelse, och ytterligare en om det behövs. Har kunden inte betalat trots påminnelser så kan du välja att låta ett inkassobolag hantera fakturan och driva in betalningen.
Vår påminnelseservice
Har du sålt en faktura till oss som inte blir betald så är det viktigt att uppmärksamma kunden på detta. Ett par dagar efter förfallodatum skickar vi ut en påminnelse till din kund. Om fakturan trots påminnelse inte blir betald, skickas ärendet vidare till vår inkassoavdelning. Du har hela tiden kontroll på hanteringen och vi skickar aldrig några inkassokrav utan ditt godkännande.
Inkassoservice
Om din faktura, trots påminnelser, är obetald är det läge att skicka ut ett inkassokrav. Vi har hanterat tusentals inkassokrav åt våra kunder under mer än trettiofem år, vårt system för att bevaka kundfordringar är väldigt effektivt. Våra kravrutiner ser vi till att just dina fakturor prioriteras. Våra handläggare har lång erfarenhet av att hantera inkassoärenden och är certifierade genom Svensk Inkasso.
För oss är det en självklarhet att kontakten med dina kunder sköts på ett professionellt och effektivt sätt. Skulle det vara så att din kund inte betalar fakturan trots inkassokrav, ser din handläggare till att en ansökan om betalningsföreläggande upprättas. Din fordran överlämnas då till Kronofogdemyndigheten efter ditt godkännande.
Långtidsbevakning av fordran
Ibland inträffar tråkigheter och en fordran förblir obetald trots att vår inkassoavdelning och kronofogdemyndigheten gjort vad de kan. Vi ser då till att din fordran bokas in för långtidsbevakning, så att den inte glöms bort.
Den som är skyldig dig pengar kanske återfår sin betalningsförmåga i framtiden. Om det händer står vi beredda att göra vad vi kan för att du ska få tillbaka dina pengar. Under tiden kan du fokusera på din kärnverksamhet.
Enkelt och smidigt
Experthjälp direkt
Bra priser